چگونه می توانیم با مشتریان برخورد مناسبی داشته باشیم؟

۰۲۱-۴۱۸۳۷۰۰۰تلفن

آخرین اخبار و مقالات

مطالب مرتبط

یکی از عوامل موفقیت بازاریابان بزرگ، کیفیت رفتار آنها با مشتریان است. یکی از تعاریف بازاریابی می تواند «هنر جلب رضایت مشتری برای انتخاب، خرید و تکرار خرید یک کالا یا خدمت» باشد.

حال نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است: «چگونه می توانیم با مشتریان برخورد مناسبی داشته باشیم؟ به طوری که بتوانیم به نتایج مورد دلخواه دست یابیم» ؟ در اینجا به چند تکنیک ساده را برای محبوب شدن در بین مشتریان اشاره می کنیم:

تکنیک اول: همواره در سلام کردن پیش قدم باشید و جواب سلام را هم به گرمی بدهید.

برای همه ما پیش آمده که وقتی به شرکت یا فروشگاهی وارد می شویم، نه تنها جواب گرمی از سلام کردن نمی گیریم، بلکه گاهی یا پاسخ سلام را دریافت نمی کنیم و یا فرد مسئول زیر لب چیزی شبیه سلام به ما تحویل می دهد!!
در فرهنگ ما، سلام کردم اولین راه برقراری ارتباط است و چه بهتر که این راه را به موثرترین و ماندگار ترین راه ارتباطی تبدیل کنیم. استفاده از لحن مناسب، حالت گشوده چهره، لبخند در طنین کلام می تواند تضمین کننده یک ارتباط موثر باشد.

تکنیک دوم: قصد کمک کردن به مشتری را داشته باشید، حتی اگر سودی برایتان نداشته باشد.

متاسفانه بسیاری از فروشندگان، به محض اینکه متوجه می شوند مشتری قصد خرید ندارد، بدون حوصله به سایر سوالات او پاسخ می دهند و دیگر حاضر نیستند در ادامه گفتگو، به مشتری کمک کنند.اما این افراد اگر می دانستند که برقراری یک ارتباط ساده اما موثر چقدر می تواند ماندگار باشد و چقدر می تواند باعث شود که به همین مشتری در آینده فروش داشته باشد، هرگز اینگونه رفتارهای عدم مشتری مداری را انجام نمی دادند. همواره سعی کنید رفتاری داشته باشید که مشتری راغب باشد مجدد با شما مذاکره داشته باشد، حتی اگر این مذاکره به یک احوال پرسی ساده ختم شود.
 

تکنیک سوم: مشاور مشتری خود باشید.

سعی کنید برای مشتری یه یک مشاور خوب باشید تا یک فروشنده !! راهنمایی صحیح مشتریان به استفاده از خدمات شما با عث می شود مشتریان را برای مدت طولانی حفظ کنید. قبل از اینکه سود خود را مدنظر قرار دهید، منافع او را در نظر بگیرید. این کار باعث اعتماد مشتری به شما می شود و اعتماد یکی ازمهمترین ارکان فروش می باشد.

تکنیک چهارم: به ظاهر خود اهمیت بدهید.

لباس شما اولین تاثیر ذهنی را بر روی مشتری شما می گذارد. آیا لباسی که بر تن دارید، تصویر ذهنی را که دوست دارید مشتری از شما داشته باشد برایش ایجاد می کند؟ همواره به یاد داشته باشید که اولین چیزی که معرفی می کنید خودتان هستید. پوشیدن یک لباس تمیز و سازگار با اندام شما، تاثیر مثبتی از شما به جا خواهد گذاشت.

تکنیک پنجم: به پرسش های مشتری، تک کلمه ای پاسخ ندهید.

پاسخ دادن به سوالات مشتری به صورت تک کلمه ای باعث می شود که مشتری از ادامه گفتگو با شما خودداری کند. اگر به سوالات مشتری با حوصله و احترام بیشتری پاسخ دهید و حتی در پاسخ پیشنهاد های دیگری را برای فروش به مشتری ارائه کنید، در تصمیم گیری مشتری سهم بیشتری خواهید داشت و امکان فروش درصد بالاتری را به خود اختصاص می دهد.

تکنیک ششم: ساده و قابل فهم صحبت کنید.

در ارتباط با مشتری تا آن جایی که می شود سعی کنید واضح و قابل فهم صحبت کنید. استفاده از واژه ها و مثال های روشن ، شما را در هدایت مشتری به سمت خرید، بسیار کمک می کند. دربکار بردن مفاهیم و واژه های پیچیده و فنی برای مشتریان غیرفنی جداً خودداری نمایید زیرا بیشتر از آنکه مشتری شما را ترغیب به خرید کند آو را گیج کرده و در تصمیم گیری نهایی دچار مشکل خواهد کرد.

تکنیک هفتم:در رفتار خود نشان دهید که مشتری شما فرد بسیار مهمی است.

این باور را در ذهن خود داشته باشید که مشتری فرد بسیار مهمی است. اصلا مهم نیست که از نظر شما این مشتری کوچک است یا بزرگ ،درحقیقت مشتری رئیس شماست. شاید امروز در جایگاهی باشید که مشتری مجبور باشد با هر رفتار شما بسازد و مجبور باشد از شما خرید کند اما این را هم بدانید که رفتار نامناسب از سمت شما باعث می شود که دیگر شما را انتخاب نکند. سعی کنید رفتارتان به گونه ای باشد که مشتری در کنار شما احساس آرامش داشته باشد، این احساس باعث می شود که او بخواهد بیشتر در کنار شما بماند.

تکنیک هشتم: خداحافظی به یاد ماندنی داشته باشید.

خداحافظی هم به اندازه سلام اهمیت دارد. مشتری چه از شما خرید کرده باشد و چه نکرده باشد، به خوبی و با چهره ای متبسم و لحنی خوش او را بدرقه کنید، شما با این کار احتمال بازگشت مشتری را افزایش می دهید و باعث می شوید در پایان هم احساس خوبی را منتقل کنید.

Template Design:Dima Group